maandag 6 augustus 2007

Westerpark + bestaansrecht


Gister de lauwste dag sinds tijden gehad; maar met een fijne afsluiter; lekker chill barbeknoeien in 't Westerpark. Met m'n broertje, Jacco en z'n zusje, en tevens the Hestler. Alles leuk en aardig, maar na 3 dagen staat het bestaansrecht van deze site alweer op losse schroeven. Michael, die binnenkort zijn eigen post "afstuderende clubgenoot (3)" wel zal krijgen, is een beroeps analist in opleiding (Baio) en analyseerde mijn Blog ook weer haarscherp. Ik citeer:
BLogs zijn meestal persoonlijk en subjectief. Misschien is het ook een trend die aan me voorbij gaat of voorbij gegaan is. Ik denk dat het komt omdat het leven op de minuut nauwkeurig van andere mensen (lees: die ik niet (goed) ken) niet zo boeit. Praten over dagelijkse dingen kan iedereen, discussieren over ideeën niet.

Waarheid als een koe. Dus discussieren over ideeën is een nieuw speerpuntje van dit blog. Kijken of 't werkt. Om te beginnen; Veel geloven hebben regels. Meestal (Joods/Christelijk/Moslim) zijn deze gebaseerd op overleven in de woestijn, en tot behoud van de soort in 't algemeen. En of de regel nu nog relevant is of niet, men houdt zich er behoorlijk goed aan, zonder dat hier een concrete sanctie op staat. Dat werkt dus goed. De vraag, of de idee is dus nu, of er nieuwe regels geïntroduceerd kunnen worden die met een dezelfde bezieling nageleefd worden. Zoals "gij zult geen fiets van een junk kopen".

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Om te beginnen; regels als "gij koopt geen fiets van ene junk" neigen mijns inziens iets teveel naar de normen en waarden van onze Balkenende.. en wie zit daar nou toch echt op te wachten?
Maar dit terzijde en om op de stelling van de dag terug te komen: de crux zit natuurlijk in de phrase: "ontstaan id woestijn, gericht op overleven". Ergo, nieuwe regels zullen dezelfde mate v naleving ondervinden als een zekere vorm van overleven in t geding is. Historisch gezien werkte dit ten tijde van de verzuiling ook: gij zult niet kopen in winkels van een andere zuil. Dit werkte omdat daadwerkelijk de godsdienstige samenleving bedreigd werd door ontkerkelijking.
Waarbij opgemerkt dat "overleven" in onze westerse samenleving een bredere betekenis moet krijgen, bijv het "overleven" in hogere lagen van Maslows pyramide: op het gebied van zelfverwezenlijking, status, etc. De ongeschreven regels binnen lifestyle-subculturen dus.

Unknown zei

@Katinka, Respect!
Ik ben het geloof ik wel met jou eens, als ik het snap.

Maar ik was het niet eens met de stelling van Mike.
Het is namelijk wel zo dat iedereen kan praten, maar niet iedereen kan dat op een manier dat anderen willen luisteren.

Wellicht dat het wel makkelijker is om te luisteren dan te discussieren.
Dat mike naar niemand wil luisteren is weer iets anders.

lammersch zei

Gij koopt geen fiets van een junk is dus ook een goed voorbeeld van een regel die zou kunnen werken om de huidige tijd te 'overleven'. Als niemand een fiets van een junk koopt wordt hij ook niet meer gejat. Dat scheelt lopen, dat zit hoog in de piramide, ik weet het, maar daar verblijven we nou eenmaal in Nederland.
Ik ben het altijd met Mike eens. Maar Dennis heeft hier wel een punt. Namelijk dat bloggen en schrijven twee verschillende dingen zijn. Zo krijgt Mike ook weer gelijk.