woensdag 20 februari 2008

longest day

Tjonge jonge. Wie had dat kunnen bevroeden? Mijn eerste project management ervaring is meteen hals over kop het verre diepe in. Sjees.

Goed: Het begin: Men krijgt zes (6) vaag omschreven ideeen, die elk in een bepaalde mediavorm aan de klant gestuurd moeten worden. Dat doen wij wel vaker: Een tastbare presentatie, om het idee niet op papier te houden, maar "tot leven te brengen".

Dit houdt in dit geval in: Een radiospot, een Flash animatie, 1x2 posters A0 formaat, 1x1 poster A0 formaat, een storyboard en een fictief article in magazine Time.

Normale bedrijven trekken daar eens lekker een maandje voor uit, wij doen dat dus in 6 dagen. (niet werk dagen: 6 dagen). En de Kraker daar dus verantwoordelijk voor, terwijl ik al omkom in mijn normale werkzaamheden als Designer (wat ook op mijn kaartje staat. geen project manager. Maar goed, ik had mijn bek opengetrokken over te weinig verantwoordelijkheid en diepgang, dus op die blaren moest ik dan maar lekker gaan zitten.

Dus terwijl ik op reis was in Duitsland naar klant 1, een langdurig PC/Mac CS2/CS3 conflict had met betrekking tot klant 2 , een op afstand-telefonisch Idee-design deed voor klant 3, een serie (23) logo's ontwierp voor het nieuwe interne innovatie team van klant 4, en wat gefutsel voor collega's en klant 5 en 6, dus aan de slag voor de briefings voor de eerder genoemde documenten voor wie we maar klant 7 zullen noemen.

Vervolgens uit zien te vogelen wat het budget is voor de verschillende documenten. Heikel. Radiostudio te duur. Engelstalig. Reiskosten. Opzoek in de US. Lastig. Vaste huisch-freelance-designer te druk. Geen tijd.

Maleisiers! Goede contacten mee, persoonlijk in Kuala Lumpur mee gewerkt, professionele en aardige lui. Mailen! Bellen. Instucties. Vragen beantwoord. Budget vastgesteld. Accoord. Mooi. uit eindelijk 3 documenten gestald bij Maleisier A, 1 document bij Maleisier B, Slechts nog opzoek naar een radio station en een artikel schrijver. Die laatste donderdag gevonden, in discussie met productie studios.

Goed: Skip naar de Maandag (zaterdag: werk afmaken tot 5, dan kadootje klussen voor gast die jarig is: 's avonds verjaardags feest. Zondag: hakken in Zürich).

Maandag dus. De deadline is in principe dinsdag overdag, aangezien de deadline woensdag is, maar in de klant in Kuala Lumpur. En daar is het nu eenmaal vroeg dag.

Maandag wordt het langzamerhand duidelijk dat de documenten uit KL er niet zijn ondanks veel en zeer recent mail en telefoon contact. Telefoons worden daar niet meer opgenomen, mails niet beantwoord. Kak. 4 v/d zes documenten niet af is onacceptabel. 1 v/d 6 niet af ook trouwens.

Dan een successje op managementgebied: uiteindelijk de laatste dag een (Duits onderhandeld!) accoord bereikt bij de radio studio voor productie in 1 dag (Billiger dan eerste voorgestelde bedrag!). Vervolgens een journalist uitvoerig gebrieft over het artikel dat hij dient te schrijven. Zegt aan de gang te gaan.

Dinsdag om 10.00 definitef besloten dat we niet meer kunnen rekenen op Maleisier A, Maleisier B gelukkig nog aan de telefoon gehad. Heeft het af, gaat het zenden.
Alternatieve designer voor posters zoeken. Zelf beginnen 1 poster te zoeken. Kent iemand nog een flash designer?Netwerk afgaan, privé en in de Brainstore archieven.
Later blijkt ook de Maleisier B onbereikbaar. Ondanks de stille hoop op een verlossend mailtje met attachment dus ook nog eens storyboard designer zoeken....


Hoe loopt dit af? volgende post schrijf ik snel. Ik bel nu nog even met mijn nieuwe vriend de storyboard designer, die mij om 22.00 zijn tekeningen stuurt. Mijn nieuwe vriend kan echter geen Engels, slechts Duits. Dat schikt, dat kan ik ook een beetje sinds een maand of wat.

Überigens: Ik heb net even gechecked. Sinds maandag ochtend heb ik 230 mailtjes gestuurd, en ongeveer evenveel ontvangen. bizar.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Geachte
Ik heb je post es doorgenomen en heb gemerkt dat je op zoek was naar oa storyboard designer en flash designer. Ik ben zelf nog een laatste jaar student maar denk toch dat ik je kan helpen. Tekenen is een passie van mij en flash heb ik een deel op school gezien(veel hangt dus af wat de bedoeling en moeilijkheidsgraad is).
Maar met het einde van de studies in zicht ben ik toch al eens aan het polsen naar werk(freelance). Daarom niet specifiek voor dit project, want het aanbod blijft lopen.
Als je interesse hebt kan je mij steeds bereiken op volgend adres vanbeversluys.kristof@gmail.com
vriendelijke groeten
Kristof

Anoniem zei

Lees het hele blog, pretty good